کد مطلب: 138788
استفان والت:
توافق با ايران در راستاي منافع ملي آمريکا است و «برجام» از سد کنگره عبور مي‌کند
تاریخ انتشار : 1394/05/13 09:14:31
نمایش : 2164
استاد دانشگاه و تحليلگر مسائل سياسي آمريکا با بيان اينکه توافق با ايران در راستاي منافع ملي حاکميت آمريکا است، پيش‌بيني کرده سند «برجام» از سد کنگره عبور مي‌کند.













به گزارش هفت چشمه به نقل از خبرگزاري فارس، «استفان والت»، استاد روابط بين‌الملل دانشگاه هاروارد و تحليلگر برجسته مسائل سياسي در يادداشتي به تشريح دلايلي پرداخت که بر اساس آنها آمريکا نتايج پاياني مذاکرات هسته‌اي حاصل شده با ايران را به رغم لفاظي‌هاي قانونگذاران کنگره آمريکا نابود نخواهد کرد.
والت در اين يادداشت در نشريه فارن‌پاليسي، پس از طرح اين پيش‌فرض که نمايندگان کنگره در گام ابتدايي، سند برجام که در تيرماه سال جاري بين ايران و گروه 1+5 به دست آمد را رد کنند مي‌نويسد در نهايت باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا با وتوي رأي قانونگذاران خواهد توانست توافق هسته‌اي با ايران را حفظ کند.
والت سپس با طرح اين پرسش که «چرا توافق ايران از اين سد (کنگره) عبور مي‌کند؟» مي‌نويسد: «زيرا کنگره در حالت معمول به رئيس‌جمهور اختيار عمل زيادي در سياست خارجي داده است. اما يک دليل ديگر هم اين است که اين توافق در راستاي منافع ملي آمريکا است و آشکارا به ساير گزينه‌هاي موجود برتري دارد.»
استاد دانشگاه آمريکايي، فروپاشي نظام تحريم‌ها، وارد شدن به جنگ پيشگيرانه با ايران و لطمه به روابط آمريکا با ساير کشورهاي عضو گروه 1+5 را نتيجه رد «برجام» در کنگره دانسته است.
استفان والت، به رغم اين ابراز نگراني کرده گروه‌هاي تند رو در آمريکا و اسرائيل پس از ناتواني در جلوگيري از اجرايي شدن توافق هسته‌اي تمرکزشان را معطوف جلوگيري از مزاياي سياسي گسترده آن بکنند.
او مي‌نويسد ممکن است آنها عوض اينکه اين توافق را به عنوان گامي براي رسيدن به روابط مستحکم و مبتني بر داد و ستد و تعامل  ببينند با سم‌پاشي در روابط ايران و آمريکا براي حفظ جنگ سرد بين واشنگتن و تهران تلاش کنند.
والت در ادامه به ذکر مواردي پرداخته که نشان مي‌دهند داشتن رابطه با ايران به نفع واشنگتن است: مواردي از قبيل منافع مشترک دو طرف در مبارزه با گروه‌هاي تند رو مانند طالبان و داعش، انجام معاملات بازرگاني با ايران همانند کشورهاي روسيه، چين و متحدان اروپايي امريکا و کسب اهرم نفوذ سياسي در خاورميانه مواردي هستند که او به انها اشاره مي‌کند.
انتهاي پيام/
 
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg